25 September 2008

Dam Dam Dum.... Bunyi Mercun......

Aku sudah kena tag dengan Kodeng. Oleh kerana raya dah dekat, konsep tagging ni pun nampaknya pasal raya, so layannnnn…..


1. Berapa pasang baju raya anda taun ni dan kaler apekah?
Baju raya ada dua pasang. Satu light purple & satu light pink. Nampak tu? Konsep light-light gitu? Tapi dua-dua aku tak berapa selesa. Yang purple tu kena pakai tube sebab jarang. Dah tentu panas ni. Yang pink tu ada batu permata yang bertaburan yang bila kena iron, gam dia boleh melekat pada bahagian baju yang lain dan nak tanggalkan giler susah. Bisa koyak bahagian yang melekat tu. Korang jangan heran tentang kesusahan aku ni, sebab ini first time ada baju cam ni. Jadi agak jakun. Tak tau nak handle.

Memandangkan aktiviti raya kali ni mempunyai agenda lasak sedikit, afdal rasa nya kalau aku beli sehelai (lagi) baju kurung yang tahan lasak. Jadi Che Man, senin nanti, lepas kerja kita kena carik baju yang telah di diskaun kan sebanyak 50%-70% untuk kemudahan adinda di hari lebaran yang bakal tiba. Ok?

2. Apakah makanan raya tradisional kegemaran anda?
Musim raya, aku sangat mendamba ketupat nasi dicampur dengah ketupat palas dalam satu pinggan besar dan digaul (jangan terlalu rata) dengan kuah kacang bersama rendang daging. Ketupat nasi tu mesti di rebus oleh aku, ketupat palas tu mesti di sediakan oleh kakak aku dan kuah kacang dan rendang daging tu mesti dimasak oleh mak aku.

Minuman yang sesuai bersama makanan bercampur di atas adalah Nescafe tarik.
(Hoi Nomi.... soalan tak mentioned pasal minuman la..)
.
3. Apakah biskut raya kegemaran anda?
Aku akan mengelupur bila tengok tart nenas yang digulung comey-comey. Bila-kala aku membenamkan gigi kapak ku pada tart itu, maka terasa bergetar urat-urat tubuh dek kerna kelembutan tepung dan kemanisan + kemasaman jem nenas tuh. Heaven.

Tapi aku agak memilih pasal tart nenas ni. Sebab aku tak pandai buat, selalu aku beli / tempah je. Mesti aku mintak sample dulu untuk memastikan rasa nya tak hampeh. Banyak yang dijual tepungnya keras jelatu, pas tu jem nya manis tak tentu. Hangin aku!

Minuman yang sesuai bersama tart nenas adalah teh tarik kurang manis.
(Biar la aku nak sebut pasal minuman sekali. Makan tak minum boleh tercekik tau tak?)
.
4. Bape banyak duit raya anda dapat n spend untuk bagi kat bebudak?
Berdasarkan pengalaman raya sejak bebarapa tahun lepas, rasanya aku pasti tak dapat duit raya lagi tahun ni. Itu hari ada hint-hint kat Che Man tapi dia cebik bibir dia. So, when the last person you thought will hulur duit raya to you cebik bibir to you, maksudnya: harapan punah.

Duit untuk budak-budak sudah ready. Ada la dalam few hundred RM. Selain untuk anak-anak buah aku & anak-anak buah Che Man & anak-anak kawan-kawan aku yang berderet-deret tu, aku kena sediakan juga untuk budak-budak kat Kampung Kondok. Suka bono they all datang umah den. Tah anak sapa dari bandar mana tah. Kekadang sampai beberapa kali. Datang ngan kekawan, sepupu sepapat, pas tu datang lagi ngan parents dia orang. Aku tau parents aku takda duit, so aku le tukang sedia kan.

Ikhlas? Ikhlas gak. Seronok tengok bebudak tu seronok. Tapi budak yang datang lebih dari 2 kali tu, aku main sound tepat jer. Padan muka dia.
.
Oh! Duit raya untuk warga tua jangan lupa tau….
.
5. Apakah aktiviti malam raya korang?
Kalau raya kat Kampung Kondok, ada takbir. So, siapkan food for takbir sambil menyambil buat persiapan terakhir untuk raya. Biasalah orang pompuan sibuk la kat dapur. Dah settle kat dapur, sibuk kemas-kemas nak cantik kan umah pulak - gantung langsir, bentang carpet, susun bunga, lap sana-sini, etc.

Tapi takda maknanya aku dapat melepak tengok filem melayu box office tahun lalu kat TV de. Ada je kerja nak buat sampai 2pagi.
.
Aik? Lima soklan je? Dah habis pun….

Sekarang aku nak tag awak, kau, you and you all to do this tag. Silakan.

1 comment:

Inn said...

satu baju pun aku takde yet for raya. hehe. so kenot do the tag la.

selamat hari raya nomi. maaf zahir batin. Dah lama tak jumpa ni. kot2 ada perjumpaan lepas raya - ada rezeki nak salam2 in person.

dah baik dah the rashes?

Your Personality is Very Rare (ESTP)

Your personality type is dominant, driven, poised, and self-aware. Only about 5% of all people have your personality, including 3% of all women and 6% of all men You are Extroverted, Sensing, Thinking, and Perceiving.