17 November 2009

Timbang Pelsu & DVD Pelsu

Tak sepatutnya talk about diet, losing weight, food or anything like that this week, BUT, why not? This is my blog, I’ll write anything I want. You all menyampah? Ada aku kesah? Muhahahaha......
.
I thought I am at 50kg. At least that is what my weighing scale tells me. But last week, I checked with a digital machine. You know.... the kind that can measure your height, weight, body mass, body fat, blood pressure, yada yada yada?
.
I am actually at FIFTY bloody TWO kilograms. 52.7kg to be exact!!!! Anytime can reach 53kg. *pengsan*
.
Went back home timbang kat rumah. Yeah... still 50kg. Sah! Timbang ni rosak. Apa-apa lah labu.
.
Let’s see these stats:
1) Weight : 52.7 kg *nangis*
2) Height : 162 cm *ooooo... baru ku tahu*
3) BMI : 20.1 (ideal 19 to 25) *ok, I guess*
4) Ideal Weight: 49 to 65 kg *Yeah right!!!*
5) Body Fat Index: 28.8% (ideal : 18 to 27%.) *Aiyoooo. Sudah terlebih 1.8%*
6) Mass Body Fat : 15.2 kg (ideal : 9.5 to 14.2 kg) *sudah terlebih 1 kg daaaa*

Nasib baik set objektif : ‘Mesti hilang 3 kg sebelum hujung tahun ini’
Bukan nya : ‘Mesti capai berat 47kg sebelum hujung tahun ni – nak mampus?’
.
Sekarang ni masih ambil breakfast macam biasa. Macam biasa mungkin bermaksud, sebungkus nasi lemak RM1 atau 3 biji karipap sardine yang lazat atau 4 keping biskut marrie atau Nescafe Kacip Fatimah & collagen sajer (in case tak sempat breakfast).
.
For lunch I am taking half of whatever amount I’m eating before.
.
Dinner cuma the ever-boring capati or tauhu bakar or milo kosong with 2in1 Quaker oat. At times whenever I feel not satisfied, I’ll eat dua sudu nasi from Che Man’s plate.
.
Ada juga hari-harinya I aku agak terlebih. Misalnya minggu lepas aku buat kek batik untuk bawa ke majlis harijadi anak buah Che Man, ada balance kek yang masih cair, aku pulun beberapa sudu sambil menonton TV. Macam hari ni jugak, aku tak sempat pun nak lunch sebab boss tipu aku. Katanya dia nak sign check sikit je sebab nak cepat, tup-tup beribu-ribu lemon cheque yang dia sign. Memang le dia yang sign, tapi aku kena baca dan explain satu-satu untuk dia. Boleh plak dia take 10 tengah-tengah tu, pas tu sign balik. Sudahnya jam pun dah pukul 4.30ptg. Pukul 5 aku kebulur, terus turun deli, sebat 2 cheese breads. Jahanam diet aku.
.
Aku tau. Looking at the time left, effort aku patut jauh lebih baik daripada ni. But I know myself well. I have to start slow. Like.. really slow.
.
I can feel the momentum has increased now (ceh wah). I can’t no longer eat big lunch now. Tak boleh masuk. I am no longer feeling hungry at night walau cuma hadap milo kosong dengan 2in1 Quaker oat for dinner. I don’t feel terliur looking at cakes anymore.
.
But this week, my efforts must be more.
.
Breakfast – must reduce the portion. No more nasi lemak or mee goreng.
Lunch – have cut into half portion, but need to reduce another 30%.
Dinner – strictly no rice (okeh… mungkin sesudu from Che Man’s plate). Just capati, capati, capati, capati or 2in1 oat in milo kosong.
Exercise – must start. 20 sit-ups before I sleep and another 20 when I get up in the morning. I’ve tried this before and it works wonder I tell you. *Jangan cakap sajer Nomi*
.
Korang dah tengok 2012? (Eh… tetiba tukar topic). Tak pernah aku suh sesapa gi lah tengok cerita tu dan ini, but this time lain. PERGI LAH TENGOK oiiii! I made booking last week but unable to pay online. Manjang error je. Sudahnya aku terpaksa reserve dan seat pun tak cun. Niat hati tu cepat sikit sampai cinema so, boleh tukar seat. It was on Friday (I took annual leave) and there was a notice board that says…. 2012 TODAY SOLD OUT! Sold out on Friday afternoon? Anyway, managed to cut queue (sebab dah buat reservation); changed session and changed to couple seat terus. Berbaloi-baloi.
.
Must get the DVD pelsu soon.

5 comments:

dillazag said...

Bagus, bagus.. Ada peningkatan. Insya allah hilanglah 3 kg sebelum masuk 2010.

Saya setuju dengan cik Normi, 2012 adalah BEST!

Nomee said...

Thanks kak Dilla.

Maya Ariffin said...

akekeke.. ko nih lawakingkong tul lah mie.. sempat gak suduan ko kat pinggan cekman yer..

Maya Ariffin said...

akekeke.. ko nih lawakingkong tul lah mie.. sempat gak suduan ko kat pinggan cekman yer..

Nomee said...

Maya @ I know I am lawakingkong. Takkan samapi post comment dua kali kot? hehehehe

Your Personality is Very Rare (ESTP)

Your personality type is dominant, driven, poised, and self-aware. Only about 5% of all people have your personality, including 3% of all women and 6% of all men You are Extroverted, Sensing, Thinking, and Perceiving.