29 November 2007

Risau

I went through some of the things I blog-ed here. I could not find anything related to Aiman's development. Kalau ada pun cerita pasal dia tak mahu tido sampai buat aku nak naik gila. Teruknya aku.
So aku ambil beberapa keping gambar dia. Ingat nak blog about some new development just for my own record coz lately he has achieved so many things.
But still.....
Hari ni, masih tak dapat lagi blog about his achievements. Coz I want to blog about omething that makes me worry.Dah tiga hari najis Aiman cair saje. Tak tau naper. MIL said umur macam ni memang tengah nak ringan kan badan. Dua hari lepas takde la aku risau, sebab waktu beraknya masih teratur - walau pun cair semacam. Tapi malam tadi, I just cannot wait for siang to come. Everytime I gave him milk, dia berak cair, sampai takde najis dah... just yellow-ish water. Tukar diaper banyak kali. Dia nampak mengantuk sangat, tapi menangis almost all night long (until 5am!). Sakit perut agaknya. Macam kita kena cirit-birit. The last bottle I gave him at 5.oo am. Then aku pun tertido. Sedar kul 6.00pagi, I saw Aiman tido megiring sambil Che Man peluk dia. Botol susu yang kosong kat sebelah. Kesian anak ibu. Entah bila la dia tertido. Entah-entah dia menangis-nangis cuba kejutkan ibu tapi ibu tak sedar pun....
Che Man and i decided to take him to clinic tonite. Yup... TONIGHT not today! I hate the fact that I have to leave him all day long with MIL (in that condition) cause his father and I have to go to work. I have meeting early morning, so I asked Che Man to send me first to office, before send Aiman. Aiman was sleeping all the way to Shah Alam. Tak bangun pun bila aku cium dia. Terlentok jer dalam car seat. Mengantuk sangat nampaknya anak ibu. Berat betul hati aku nak tinggal kan dia camtu. Kalau la aku boleh tinggal kan saja meeting pagi ni dan bawa dia gi clinic.... kalau lah aku boleh duduk rumah jaga dia..... kalau la sakitnya tu boleh di transfer kan pada aku.....
I can't wait to go back. I want to bring him to see doctor. I hope, there is nothing serious.

12 comments:

neomesuff said...

nothing serious i think..it'll soon b normal.
I usually letak minyak afiat kat perut dia..and most part of the body - sbb tak panas that minyak after bathing..should b ok..

JueOny said...

cuma takut dihydrated jer....biasanyer aku cairkan susu n if pi clinic doc akan bagi ubat kapur utk tahan dr cirit n salt yg perlu dibancuh dgn air n bagi dia minum air tuh gantikan dgn susu
kata org tua if budak cirit maknanye nak tukar bulan means nak ada new development....but jgn tangguh pi clinic tau...

azwanihassan said...

how's aiman today? malam tadi ko dah bawak die pg clinic ke? dulu mase khadija admitted tu, kene cirit birit jgk because of the gas n ubat, pas tu doctor bagi salt bancuh ngan air, doctor advised suruh cair kan susu, ur baby maybe tak minum byk tapi bagi kerap supaya tad dehyrated.

aishah badaruddin said...

rasanya semua ni normal. semua baby akan kena cirit birit gitu. my 1st son dulu pun slalu gak. biasanya doktor akan suruh tukar susu kejap n bagi air garam je. bila dah ok, boleh la minum susu cam biasa. my 2nd hero plak yg baru nak masuk 3 bulan tu beraknya sehari sekali je.. itupun kalau ditolong, kalau nak tunggu dia berak sendiri.. 2 hari sekali la gamaknye. they always manage to make us worry kan.. Hi nomee.. first time komen kat ur blog nih :)

Nomee said...

Kak Nomee @
I hope nothing serious too. Minyak afiat? Kena carik ni. Thank you for the tip.

Jue @
Aku pun takut gak tak cukup air ni. Bahaya. Doctor did exactly like what you said. Pasal tukar bulan tu memang ramai yang cakap camtu. Still I prefer medical attention.

Wani @
Aku bawak di gi clinik last night. Dapat ubat kapur & salt. Masalahnya, Aiman sangat-sangat tak suka pada air garam tu. Meleleh-leleh airmata dia aku paksa minum. As at last night, condition dia masih sama. Sampai kul 3 pagi pun dia masih cirit lagi. I hope my MIL can do miracle today.

Nomee said...

Aishah @
Tak sangaka lak you baca my blog . he... he... Biasa la, anak sulung. Tak berapa reti la. Maybe I should not worry to much kan? Anyway, geram la tengok pipi Luqman - Emmbam!

Anonymous said...

nomee,
kalau cirit birit, stop giving him susu biase..ganti kejap ngan soya based milk, i.e isommil..

Nomee said...

Aje @
Betul cakap kau tu. Aku cari merata semalam semua habis, bleh? Sakit betul jiwa aku. Nasib baik ada sample yang doctor bagi. Balik kerja kang aku nak gi ISOMIL hunting.

Siti Blogger said...

Salam. Umar baru je recovered from the same thing...berak cair which lasted for almost a week! During that time dia takde selera makan, minum susu je. Took him to clinic twice. Pediatrician ckp memang ada viral going round and byk budak inflicted with the same condition. In fact, 2 of my nephews pun kena jugak.

Since it's a viral thing, there's no medication, just have to wait for his immune system to do its thing. So what I did was just make sure dia minum byk air incld. air garam galian (ORS). Makan pun I left it up to him...kalau die selera die makan, if not, minum susu je lah. Susu pun I reduced the amount as per dr's advice sbb dairy product actually makes the diarrhoea even worse. That means, kalau normally dia minum 180ml, I reduced it to 120ml. This also means that he might drink more frequently than usual. Takpe, ikutkan aje rentak dia.

InsyaAllah everything will return to normal for Aiman.

Btw, saja je drop by to let you know that you've been tagged :-)

Nomee said...

NiN @
Wah.. seronok cuti-cuti Malaysia?

By the way, thank you for your comment. Very helpful. Now I know better and feel better. I think I'll blog about Aiman's (again) soon.

Tagged? ok ok. (a good excuse to update my blog hehehe).

Norliana Abdul Rahman said...

sian aiman... even tho sometime sorg kata normal and not to worry, but i understand how u feel... aku dulu balqis selsema sket pun aku ambik emergency leave... hahaha..

its ok to worry, bawak jer gi clinic, tukar susu or cairkan susu kalau perlu..

my prayers semoga aiman cepat sembuh!

Nomee said...

Konot @
He is better but not fully recovered. So you got to keep praying for his health.. he.. he...

By the way, biar lah Balqis tido ngan Tok & Tok Wan dia. Kau gi buat baby lain! Muhahahaha

Your Personality is Very Rare (ESTP)

Your personality type is dominant, driven, poised, and self-aware. Only about 5% of all people have your personality, including 3% of all women and 6% of all men You are Extroverted, Sensing, Thinking, and Perceiving.