07 August 2007

Gila

Aku bangun tiba-tiba. Terkejut. Ada sesuatu yang tak kena! Aku terjun dari katil, terus ke katil Aiman. Kosong? Kosong!!!

“Mengucap sayang…” entah bila Che Man bangun dan pujuk aku.

“Aiman mana? Aiman hilang!”Aku menjerit pada Che Man.

“Sabar la sayang” Che Man peluk aku. Dia tak panik pun?

Apa yang abang cakap ni? Aiman mana?” aku dah mengongoi nangis.

Che Man terus pujuk aku. Aku tak paham betul! Anak kami dah hilang, dia cuma suruh aku bersabar je? Dah gila ke dia ni? Aku jadi tak tentu arah. Che Man kali ni berkeras suruh aku diam dan dengar cakap dia. Separuh merayu dia suruh aku ingat kan sesuatu.

“Awak ingat tak ramai orang datang rumah kita? Ramai orang peluk awak suruh bersabar. Awak ingat tak yang awak dah janji awak akan terima ketentuan tuhan yang ini?” Che Man tanya aku.

Ha? Ramai orang datang? Suruh aku sabar? Ketentuan apa nya? Laki aku dah gila ke? Apa yang dia mengarut ni?

“Aimannnnnnnn…!!!!” aku terus menjerit!

Aku tengok semula katil dia. Cuma ade tilam dengan alas nya. Takda barang-barang lain. Aku cari bakul kain baju nya - Kosong! Aku berlari ke ruang tamu mencari buaian - Takde! Aku berlari ke bilik air cari besen mandi dia - Takde! Aku selongkar dapur cari botol susu. Takde! Takde! Takde! Takde!

“Mana barang-barang baby?” aku tanya Che Man dalam nada separuh menjerit. Aku panik. Aku rasa macam nak rebah.

“Abang dah simpan. Itu lebih baik sayang. Tolong la. Jangan buat saya cam ni” rayu Che Man.

Apa yang aku buat pada dia? Ahg.. persetankan! Apa yang penting sekarang, aku mesti cari Aiman! Apa dah jadi pada anak ibu? Che Man peluk aku. Dia suruh aku mengucap. Entah macam mana aku cuba bertenang. Mengucap. Tiba-tiba, macam wayang gambar, aku nampak peristiwa tu satu persatu………

Entah berapa kali sejak kebelakangan ni, kadang-kadang aku nampak katilnya kosong. Bila aku datang dekat, Aiman ada pulak; sedang tersenyum kat aku atau sedang tido menyoyot punting. Kadang-kadang puas aku cari botol susu nya. Tak jumpa. Terpaksa suruh Che Man cari kan. Che Man selalu jumpa.

Apa semua tu?

Oh Tuhan! Anak aku dah takde ke? Dah berapa lama kejadian ni? Dah berapa lama aku macam ni? Bila Aiman 'pergi'? Apa yang berlaku selama ni, khayalan aku saja ke?

“Syukur lah awak dah ingat semula....” Che Man sedikit lega.

"Dah berapa lama Nomi cam ni bang...?"Aku tanya. Tapi tak mahukan jawapan. Aku meraung.

Aku ikut je cakap Che Man bila dia suruh aku baring. Kami sama-sama menangis. Aku peluk dia kuat-kuat. Aku nangis kuat-kuat. Hati aku rasa berkecai. Aku tutup mata rapat-rapat.

Aku dengar suara Aiman merengek. Eh? Aku buka mata. Aku nampak Aiman mendepang kan tangan nya. Menyepak-nyepak bantal peluk nya. Aku gosok-gosok mata aku yang berair. Aku cari Che Man - nak kan kepastian. Tapi…. Che Man sedang tidur!

Perlahan-lahan aku pergi pada Aiman. Aku sentuh dia. Dia merengek-rengek.

Berkhayal ke aku ni? Anak aku masih ada la! Aku pandang sekeliling. Aku mengucap panjang....

MIMPI tadi seolah-olah nyata!

Sambil aku bagi Aiman susu, pipi aku basah dengan airmata. Macam mana kalau mimpi tu BUKAN mimpi? A reality?

MUNGKIN AKU BOLEH JADI GILA!

6 comments:

Amy said...

Hmmmm..jgn pikir bukan2 Nomee.. mainan tido jek tuh..U take care!

Nomee said...

Amy : Thanks. I lap you lah!

Norliana Abdul Rahman said...

aduihh..nak pecah jantung aku baca post nko nih! kalau aku.. nauzubillah... aku mmg confirm jadik gila!

Nomee said...

Konot: Tu la tu... Nasib baik mimpi je. Tapi rase real siut. Nangis tak ingat. Macam betul-betul gila! Mungkin peringatan utk aku.

Siti Blogger said...

Hello :-)

Saya penah mimpi anak kena kidnap. Pastu ntah cemana terjumpa dia kat bandar dgn "parents" lain. Yg sedihnya, bila dia nampak me & hubby, dia panggil mama, abah but we both tak berani nak dekat sbb dia dah jadi "anak" orang lain. Perrhh!! Punya la sayu bila bangun tido, meleleh2 airmata. Bila story kat hubby, dia pun tangkap leleh sama.

Isshh...nasib baik mimpi....

Nomee said...

NiN :
Seram la mimpi-mimpi camni. But my friend's baby of 2 months was kindnapped by her Malaysian maid. Bila dapat jumpa, she cannot prove the baby is hers. Separuh gila dia. She cannot go to police. Org kampung maid tu dah ugut dia. Only after a week, she got her baby back with the help of many good people. And.. that is not a dream! Macam mana la kalau jadi kat kita?

Your Personality is Very Rare (ESTP)

Your personality type is dominant, driven, poised, and self-aware. Only about 5% of all people have your personality, including 3% of all women and 6% of all men You are Extroverted, Sensing, Thinking, and Perceiving.