07 October 2008

Ramadhan dah Pergi, Syawal di Sini

Malam Raya aku rasa sayu semacam. Teringat Ramadhan yang dah aku tinggalkan (atau yang meninggal kan aku?) Bila aku ingat-ingat balik tentang pengisian Ramadhan aku tahun ni? Sikit sangat... hampir takde…. yelek…. zero…. Baru la masa tu aku rasa sedih.

Ditambah pulak, within the last week of Ramadhan, tiga orang yang aku kenal pergi menemui Tuhan. Sorang 20-an, sorang 40-an dan sorang 60-an. Sorang akibat kanser, sorang akibat strok dan sorang akibat kanser & strok – sekali dua. Tak terbayang aku kesedihan ibu-bapa, adik beradik, suami, isteri, anak-anak & cucu-cucu yang akan menyambut hari raya dalam beberapa hari saja lagi masa tu.

Aku? Apa yang aku buat? Malam raya baru rasa insaf! Baru terkenang-kenangkan Ramadhan yang melambai pergi.

Entah kan sempat entahkan tidak aku bertemu Ramadhan tahun depan.

Bulan Syawal pun dah datang. Bulan untuk kita kunjung mengunjung, memohan dan memberi kemaafan. Harap-harap aku tak malas untuk mengambil kesempatan bulan Syawal ni. Mana tahu aku tak sempat bertemu Syawal tahun depan?

1 comment:

Anonymous said...

i sama like u, bila sampai ujung ramadan dok pikir what happened to my pengisian ramadan. mcm kosong. tu slalu x keen sgt for syawal.

Your Personality is Very Rare (ESTP)

Your personality type is dominant, driven, poised, and self-aware. Only about 5% of all people have your personality, including 3% of all women and 6% of all men You are Extroverted, Sensing, Thinking, and Perceiving.