19 May 2009

Buat apa weekend tu hari?

I am sick of spending weekdays outside the house until 10pm – almost every night.

So last weekend, I tried my very best not to go out. Not so successful, coz on Saturday early morning, I had to drive to groceries shop. I usually do that on Friday night after work, but we were out for dinner with Che Man’s family last Friday. On Saturday Che Man had to work, so I decided to go out early, buy groceries and breakfast so we can have breakfast together at home. I had to make sure I have what ever things I need to cook this weekend ready before Che Man go to work. Camni la kalau ada satu keta je

Half way through cooking my ayam masak lomak cili api, I realized that I didn’t have asam keping. So I called Che Man to buy some on his way back for lunch. When he came back, I reheated the gulai and threw in the asam keping. As I was opening a small container to put my balance of asam keping, thereeee…. I saw not one, but two packets of asam keping! Nampak sangat lama tak masak, sampai lupa kat mana letak asam keping ;) But I didn’t tell Che Man lah.

Spent the rest of Saturday afternoon doing laundry, cleaning and wiping. Sempat juga bergaduh dengan Aiman. Kuat buat sepah budak ni. He poured quarter bottle of honey on the floor, whole pack of ikan bilis into my stove, tabur bedak on my dressing table, keluarkan some pinggan mangkuk dari dalam almari. He also took out coins from tabung KFC and put them into his aeroplane dan kemudian ketuk-ketuk benda alah tu kat dinding sambil mengamuk coz he could not get those coins out. Kenapa lah wahai anak kau tak reti duduk diam tengok TV? Nasib baik petang tu dia tido sekejap. Kalau tak, meroyan aku.

After dinner Che Man asked me to follow him to send his brother in-law to KLIA but I refused. Sending one person to KLIA with two cars is just not productive. Che Man brought Aiman with him.

I thought I can just sit watching TV but it didn’t happen. I started with cleaning the house & sorting things out, and then took long shower. At 1a.m Che Man masih belum balik, aku siang ikan, ayam & sotong, malah siap tumbuk bawang bagai. Semangat nak masak untuk besok datang awal la pulak. I told myself many times that I should just take this opportunity to lepak, enjoy my tea, read a book, watch DVD or something relaxing, but I just can’t stop.

Che Man & Aiman only reached house after 1.30am. At first I was worried. We didn’t expect Che Man will come back so late. How la Aiman wants to sleep in the car when Che Man didn’t bring his car seat? When they reached home, Aiman was happily sat at the back seat holding a pack of junk food and refused to come out of the car. Budak bertuah. Tak tido lagi rupanya dia.

“Aiman gi mana tadi sayang?”

“Nenok ayah-pin” (tengok aeroplane)

I spent Sunday cooking & cleaning some more. Bila Aiman tido petang, I spent time with Che Man watched DVDs and read weekend papers. Didn’t manage to finish a movie. Get-up and prepared dinner pulak. Sungguh aman damai kat dapur tanpa si kecik terjerit-jerit mahukan perhatian. In the evening, we decided to bring Aiman to playground nearby. There, I realized that I was actually really tired – or maybe rasa macam nak demam. I just sat there looking at Aiman & Che Man playing around. Aku tak larat angkat my fat ass and join them. I saw this one guy with his two children. His children spoke in English but he talked to them in Malay (I think he wanted to ‘communicate’ with me kot. Obvious ok).

He constantly ‘scolded’ his children “Cepat! Cepat! Bergayut pada palang. Gerak. Pemalas. Cakap banyak. Budak-budak sekarang tengok TV 24 jam. Takde keluar peluh. Itu pun tak boleh buat. Cakap sajer banyak. Makan 3 kali sehari, exercise malas!”

Fuh… semangat tuh.

Puas hati. All laundry baskets are empty, cloths are folded, sorted and hanged properly, the floors from front to back including in all rooms are shining, dua-dua bilik air bersinar & harum (over kau ni Nomi), took out 3 garbage bags, fridge is clean, furniture’s wiped, I cooked for every meals for two days, washed my hair nicely, scrubbed the whole body and pampered myself with very thick perfumed lotion, read book, newspapers, watched TV & DVDs and kena sakat dengan Aiman.

Berbaloi.

Errr…. Takde pulak aku ambik gambar.

10 comments:

Maya Ariffin said...

I really loved to have visitors during weekends coz aku ske masak and bagi orang makan wakakakak.. kalu tade visitor (kawan2, adik beradik or sedara mara) tuh aku masak pun tade owang nak makan.. sbb asben aku ngan maid aku ni tak kuat makan sgt and very selective. Aku ske umah yg kecoh dan meriah... Weekend yang sunyi bley menyebabkan aku merempan meroyan mintak hubby aku bawak aku kuar jalan2...
*Uiceh macam buat karangan daaaa...

aishah badaruddin said...

dah lama weekend aku dok rumah je. cik suami asik kerja hari sabtu..
tapi rumah tak juga sempat aku mop.. dah tahap tak selesa dah nih.. masih berangan nak mop malam lepas balik kerja.. tak berjaya lagi..
tahniah la nomee berjaya membuat semua itu..

Nomee said...

Maya @
Aku pulak tak suka ramai-ramai orang kat rumah. Sekali sekala takpa. Anti social kah? hehehe


Aishah @
Ala... umah aku kecik je. Sekejap je bleh setel. Rajin & tak rajin je ni. Anyway, TQ lah untuk ucapan tahniah tu. muhahahahaha

Alin said...

nomee, ko mmg camtu apa..dari zaman PPP lagi..dah lupa ke? ko sibuk kemas bilik memula, then sambung kat dapur, then sambung kat bilik air lak.. aku dok situ tgk sambil bersyukur yg amat..hahaha..

aku kat rumah bantai cuci 2 toilet every week ok! tak sanggup biar kotor walaupun cuma aku & husband je yg pakai..kemas rumah tak kira masa..tgh time Bad tgk TV sambil nak manja dgn aku pun, boleh mintak excuse nak dust rumah jap.. hahaaha..

Nomee said...

Alinnnnnnn @
Idup lagi rupanya kau. hehehe
Ye ke aku camtu? Tak ingat lak. Kalau mood tetiba dtg, dah start memang susah benti, tapi kalau dah malas, berlumut la.
Jom la lepak. Kita dua je dating, amacam? *sambiljeling-jeling Che Man & Bad*

Amy said...

Lawak Alin bila cakap 'tengok sambil bersyukur' hahha. Isteri mithali sungguh korang ni. Laundry basket aku dah melimpah ruah ni, tengah tak paham kenapa duduk berdua pun bakul baju penuh. Tu projek Sabtu le tu. Agak2 kalau energy ko masih banyak Nomee, ko extend kan kerajinan ko drive ke Kelana Jaya bleh cuci rumah aku sekali dan masakkan ayam masak lomak... *hehehe*

bayam said...

Hats off to you beb! Aku kalo dapat mop lantai & scrub da toilets on Sunday mornings pun dah abis wanita berkerjaya & berjaya dah...nak masak and all, oh tidakk !!

Nomee said...

Amy @
Aku pun tergelak bila baca Alin nyer comment bab 'bersyukur yg amat'. Sabor jer lah.

Bayam @
Tak koser eh tetiap minggu. This weekend, bebassss.

konot said...

aku baca nko buat keje umah ni aku yg letih ok...

tulun mop umah aku bley?

Nomee said...

Konot @
Suh aaa Balqissss.......
(kiss your children for me pls)

Your Personality is Very Rare (ESTP)

Your personality type is dominant, driven, poised, and self-aware. Only about 5% of all people have your personality, including 3% of all women and 6% of all men You are Extroverted, Sensing, Thinking, and Perceiving.