15 January 2010

Bedtime Stories - Dah Boleh Start ke?

Aku suka ke kedai buku. Paling suka tengok buku berderet-deret atas rak. Naper tah. Yang best juga kalau dapat menyelak magazine pasal artist-artis luar negara. Nak beli, tak mungkin lah. Harga bukan main. Tak lupa jugak aku suka tengok buku kanak-kanak.

Dah banyak kali, aku asyik berkira-kira nak belikan bedtime stories untuk Aiman. Aku belek buku tu dan buku ni, tapi masih tak beli-beli lagi. Banyak sangat yang aku pikir.

Paham ke Aiman kalau aku bacakan dia cerita ni?
Dia masih terlalu muda untuk bedtime stories.
Nanti bosan pulak dia sebab tak paham.
Kebanyakkan buku pulak dalam bahasa Inggeris.
Tapi buku bahasa Melayu pun, belum tentu dia paham.
Bila kalanya aku nak baca untuk dia.
Mamat ni tidur lambat benar.
Aku yang selalu tido dulu pada dia.
Habis camno ?

Balik-balik aku akan letak balik buku-buku tu kat rak. Kembali menyelak-nyelak magazine cerita artist luar negara. Tak pun membelai-belai best selling novels yang aku cuma boleh beli kalau ada 40% off.

Malam tadi, aku tengok si Aiman membelek ‘Health’ Magazine gambar joga instructor atas katil. Bukan Yoga instructor tu atas katil. Anak aku tengah membelek magazine tu atas katil. Kelakar pulak aku tengok dia menyelak-nyelak majalah tu macam paham benar dia.

Jam dah pukul 12.30pagi. Terus aku padamkan lampu. Jam-jam tu jugak aku rasa bersalah pasal padam lampu tu. Aiman menoleh and looked irritated pasal dah gelap. Dia baring, magazine tak lepas. Masih membelek. Aku pujuk dia lepaskan magazine tu tapi dia tak mahu. Seronok agaknya tengok gambar-gambar perempuan cantik dalam tu.
“Aiman nak taca butu ni lah....”.

Entah pukul berapa la dia tido.

Patut ke aku start bedtime stories session dengan dia. Tak kisah lah dia paham ke tak. Tak cuba mana kita tahu response dia kan?

He is going to be 3 years old this March. Korang start bedtime stories session dengan anak-anak korang bila?

5 comments:

Norliana Abdul Rahman said...

baca jer beb.. lagi bagus klu beli buku yg byk2 gambar..

bayam said...

6 bulan lebih aku dah start, beb! Start ngan buku² yang dia biasa & can praktik kat dunia luar...i.e-my body, pet animals etc...

masa dia 6 bulan aku beli set grolier, cik Nuwen suke sebab ada character mickey mouse.. :p

Anonymous said...

Takpe...tak payah tunggu dia paham apa u baca. SImply beli buku cerita yang bergambar yg meriah sikit, then tiap2 malam ajak die tengok gambar2 tu sambil u karang cerita sendiri ikut gambar tu. Pandai2 la buat citer2 menarik yg anak u boleh relate. Kadang2 anak2 i tolong tokok tambah citer...hehehe...

ms ngantuk said...

nomee,
try n buy one simple book yg ada pix n text. i started with the gingerbread man. read the text. for the first few times, explain lah in malay then continue as normal. w/in few mths, anak i dah hafal the words to it. suka sgt dia :)
goldilocks n 3 bears would be good choice to start too.

Nomee said...

You guys @
Thank you very much for the suggestions. Almaklumlah, orang takde experience.
Dah cuba dah few days, nampaknya alright. Now he sleeps with his book (and toy car). This weekend wanna bring him to bookshop lah.

Your Personality is Very Rare (ESTP)

Your personality type is dominant, driven, poised, and self-aware. Only about 5% of all people have your personality, including 3% of all women and 6% of all men You are Extroverted, Sensing, Thinking, and Perceiving.